Wednesday 13 November 2019

Khatan Maryam di Klinik Ajwa, Seksyen 15 Shah Alam

Assalamualaikum semua. Semoga semuanya baik-baik je in shaa Allah. Baru ada masa nak update blog setelah busy 3 bulan lebih ni haha. Okay harini saya just nak share pengalaman saya dan isteri bawa Maryam khatan di Klinik Ajwa.

Buat pengetahuan semua, Maryam dah pun berusia 5 bulan 21 hari. Saya dan isteri decide nak khatankan Maryam terus. Sudah tiba masanya. Aisehhhhhh. Jom start.

Kenapa Klinik Ajwa jadi pilihan kami?

The reason is sebab teknik khatan tu sendiri. Di Klinik Ajwa, mereka menggunakan JARUM, berbeza dengan klinik lain yang mana ada juga yang menggunakan GUNTING, PISAU dan sebagainya. Pada saya jarum selamat sikit. Tu just my personal opinion.

Proses Khatan di Klinik Ajwa, Seksyen 15 Shah Alam.

1. Pendaftaran

Nurse yang bertugas akan minta MyKid bayi atau Birth Cert untuk urusan pendaftaran. Okay, sebelum urusan pendaftaran ni berlaku nurse akan buat confirmation dulu samada doktor available ke tidak untuk khatankan bayi. Kalau available, terus proceed for registration. Gambar bawah ni sementara nurse fill in the form. Amacam muka Maryam sama tak dengan Papa dia???? Wajib cakap SAMA.



2. Tunggu No. Giliran

Lepas je daftar, nurse akan bagi no. giliran. So jangan risau tak lama pun tunggu sekejap je.Tu yang best tu kat Klinik Ajwa ni. Tapi kalau ada luck tak ramai patients, memang sangat sekejap proses menunggu tu. Kalau ramai, sabar ye sesungguhnya sabar itu separuh daripada IMAN.



3. Proses Khatankan Maryam, bermula.

Saya dapat Dr Nurul. Memang sangat peramah Dr Nurul ni. Aisehh dah nama macam kakak saya lah pula haha. Dr akan tanya bayi dah ada vitamin K ke belum apa semua. Short consultation je before proceed to khatan process. Saya kena sign surat yang menyatakan bahawa saya membenarkan Dr Nurul menjalankan proses berkhatan. The most IMPORTANT THING is di Klinik Ajwa ni Dr hanya menerima bayi bawah Satu (1) Tahun Enam (6) Bulan sahaja untuk dikhatankan.

Okay sebenarnya ada syarat tau untuk menentukan proses khatankan bayi perempuan berjaya atau tidak. syarat khatan bagi bayi perempuan ni sebenarnya adalah untuk bagi bleeding sikit je. Then kalau dah bleeding tu dah okay dah. Macam cucuk jarum je. Suprisingly guys Maryam langsung tak menangis. Fuhhh hebat betul anak papa ni! Sekejap sangat proses khatankan Maryam ni. Tak sampai 3 minit pun tambah tolak.



Dalam bilik Dr ni, dilarang rakam video tau. Ambil gambar je boleh. Tu yang best tu. Boleh abadikan dalam kenangan. Alamak macam lagu Siti Sarah & Jamal Abdillah lah pula. Haha.

4. Pembayaran

Okay korang mesti nak tau berapa caj dia kan? Murah je cuma RM40.00 je. Murah bukan? Semestinya murah. Nah resit saya attach kan.



Dah selesai. Alhamdulillah. So saya harap perkongsian saya ni sedikit sebanyak dapat membantu parents yang nak khatankan bayi mereka di Klinik Ajwa Seksyen 15, Shah Alam. Sangat recommended.



Saya akhiri perkongsian saya dengan gambar interior Klinik Ajwa. Selamat membaca!

Doakan keluarga kecil saya.



No comments: