Monday 18 November 2019

Ekzema Boleh Sembuh ke? Ye Boleh.

Assalamualaikum semua. Sihat ke? Semoga kalian baik-baik je. Semoga Allah lindung selalu. Hari Isnin permulaan hari yang sangat mencabar haha. Post kali ini berkenaan dengan EKZEMA kepada bayi/baby. Dan untuk pengetahuan semua ia berlaku kepada Maryam. Cuma nya pada peringkat awal dan tidak kritikal (MILD ECZEMA).



Apa itu EKZEMA?

Ekzema ni penyakit kulit yang boleh menyebabkan gatal-gatal. Bagi ramai orang, gatal biasanya hanya ringan, atau sederhana. Tetapi dalam beberapa kes, ia boleh menjadi lebih teruk dan anda mungkin mengalami kulit yang sangat meradang, tompok kulit yang kasar, keras atau cerah. (Sumber : Google (ada sikit tambahan perkataan tanpa mengubah maksud sebenar))

Punca Ekzema?

Actually ia tiada specific punca. Cumanya ada juga yang kata ia boleh terjadi oleh kerana persekitaran rumah. Sebagai contoh, kita punya carpet, lantai tak sapu, kipas penuh dengan habuk/debu dan sebagainya. Jadi kena rajin lah kemas rumah ye. Dan ada juga yang kata minyak wangi parents pakai pun boleh menyumbang kepada ekzema. Wallahualam.

Maryam kena MILD ECZEMA

Maryam kena MILD ECZEMA pada usia 4 bulan. Tanda dia adalah ruam atau kulit kasar kemerahan di setiap pelipat sebagai contoh leher, pelipat tangan, pelipat kaki dan kawasan sulit. Saya dan isteri terkejut lah sebab ingat ruam biasa. Bila Doktor kata Maryam ada MILD ECZEMA, saya terus cari jalan penyelesaian. Kaedah rawatan, pemakanan (jangan makan udang) dan sebagainya.

Doktor ada bagi krim putih, elok tapi steroid. Kuat betul bau dia. Oh ya Ekzema ni on off tau. Kejap ada kejap takde. Tapi kalau dapat ubat yang betul, in shaa Allah dengan izin Allah boleh hilang.

Sampai lah satu hari tu Sarah, kakak ipar saya mengesyorkan saya kepada satu produk/ubat yang mungkin boleh merawat Maryam. Apa produk/ubat tu? Ianya adalah VIPROLABS!

Viprolabs ni BERKESAN ke?



Saya ambik SET PETITE ni sebab Maryam Ekzema kering. Peringkat awal dan kalau biarkan boleh jadi teruk. Dia ada set-set dia ikut tahap Ekzema baby.

Alhamduliilah tak sampai 3 hari pakai, Maryam sudah pulih sepenuhnya. Dengan syarat ikut guidelines yang diberikan. Semua ini dengan izin Allah. MashaAllah! Takbir!!

Maryam dah tak garu dah pelipat tangan/kaki dan badan. Biasanya Maryam lepas mandi agak sukar sikit nak siapkan dia sebab dia gatal. Kesian nya Maryam. Nasib baik ada VIPROLABS. Alhamdulillah. Plus kulit Maryam sangat licin. Floles gitu!

Di Mana Boleh Dapatkan Viprolabs ni?

Okay senang je. Boleh whatsapp/call 013 201 9024 Ika untuk tau dengan lebih lanjut. Di Fb pun ada kot kalau nak singgah. https://www.facebook.com/norzulaikaKamarulzaman/

Saya kongsi pengalaman ni dan sangat mengharapkan dapat memberi manfaat buat ibu bapa diluar sana yang tercari-cari ubat/penawar untuk merawat EKZEMA. Jaga diri selalu dan terima kasih luang masa baca pengalaman saya. Kalau sudi, share lah agar sama-sama dapat manfaat.

Doakan saya dan keluarga.

Assalamualaikum.

No comments: